.

.

Tuesday, 4 December 2012

CERVICAL SPONDYLOSIS(SAKIT TULANG LEHER)

CERVICAL SPONDYLOSIS





Spondylosis serviks adalah keadaan yang biasa degeneratif (proses penuan tulang) menjejaskan tulang belakang serviks (tengkuk). Dalam kebanyakan kes, spondylosis serviks berlaku apabila cakera intervertebral menjadi nipis dengan usia atau kesan  kecederan seperti kemalangan beberapa tahun sebelumnya.


simptom-simptom 


Terdapat banyak gejala yang biasanya disebabkan oleh spondylosis serviks, termasuk kebas di lengan, sakit di sekitar leher, sakit kepala dan pening, muntah, leher kekakuan(stiffness), dan mengurangkan pergerakan leher, dan lain-lain. punca utama spondylosis serviks adalah postur yang buruk dalam tempoh yang panjangpada bila-bila masa.terutama sekali apabila anda banyak mengadap komputer terlalu lama(desk work).



Kesakitan mungkin menjadi lebih teruk:

  1. Selepas berdiri atau duduk
  2. pada waktu malam
  3. Apabila anda bersin, batuk, atau ketawa
  4. Apabila anda membengkok leher belakang atau berjalan lebih daripada beberapa ela sahaja
  5. Anda juga mungkin mempunyai kelemahan dalam otot tertentu. Kadang-kadang, anda tidak boleh notis sehingga doktor anda meneliti anda. Dalam kes lain, anda akan melihat bahawa anda mempunyai masa yang sukar mengangkat lengan anda, menekan rapat dengan salah satu tangan anda, atau masalah-masalah lain
  6. Kekakuan leher yang menjadi lebih teruk dari masa ke masa
  7. Kebas atau sensasi abnormal di bahu, lengan, atau (jarang) kaki
  8. Sakit kepala, terutama di belakang kepala:
  9. Kehilangan keseimbangan
  10. Kehilangan kawalan ke atas pundi kencing atau usus (jika terdapat tekanan ke atas saraf tunjang)



Kumpulan yang cenderung untuk mempunyai spondylosis serviks biasanya orang-orang yang menghabiskan masa yang lama duduk masa, seperti pekerja pejabat kolar putih atau driver. Kumpulan-kumpulan ini cenderung untuk mengalami dengan spondylosis serviks disebabkan postur duduk dalam kedudukan yang cenderung untuk mewujudkan tekanan ke atas tulang belakang




Rawatan

 jika sakit leher anda tidak hilang sepenuhnya, atau ia mendapat lebih menyakitkan pada waktu-waktu tertentu, belajar untuk menjaga leher dan belakang anda di rumah dan mencegah supaya kesakitan terjadi kembali.

Doktor dan profesional kesihatan seperti fisioterapi  boleh membantu anda menguruskan kesakitan anda dan menyimpan anda sebagai aktif yang mungkin.
Doktor anda boleh merujuk anda untuk terapi fizikal. Terapi fizikal akan membantu anda mengurangkan kesakitan anda menggunakan skil regangan. Terapi akan menunjukkan kepada anda bagaimana untuk melakukan senaman yang membuat otot leher anda lebih kuat.

Anda juga boleh melihat terapi urut, seseorang yang melakukan akupunktur, atau seseorang yang melakukan manipulasi tulang belakang (chiropractor, doktor osteopathic, atau ahli terapi fizikal).

Kadang-kadang beberapa siri  lawatan akan membantu mengurangkan kesakitan dengan sakit leher anda.
ice pack dan terapi haba boleh membantu melegakan kesakitan anda.
Satu jenis terapi bercakap dipanggil terapi kognitif tingkah laku boleh membantu jika kesakitan itu mempunyai kesan yang serius terhadap hidup anda. Teknik ini membantu anda lebih memahami kesakitan anda dan mengajar anda bagaimana untuk menguruskannya.


Beberapa ubat-ubatan yang berbeza boleh membantu dengan sakit belakang anda.
Nonsteroidal anti-inflammatory drugs (NSAID) seperti aspirin, naproxen sodium (Aleve), dan ibuprofen (Advil) boleh membantu dengan kesakitan. Sentiasa berbincang dengan doktor anda jika anda perlu mengambil ubat-ubatan setiap hari. Kesan-kesan sampingan mungkin termasuk ulser perut atau pendarahan, dan kerosakan hati atau buah pinggang.

Dos rendah ubat-ubatan preskripsi yang digunakan untuk merawat sawan (dipanggil anticonvulsants) atau kemurungan (antidepresan) boleh membantu sesetengah pesakit yang sakit belakang jangka panjang telah menjadikan ia sukar bagi mereka untuk bekerja atau mengganggu aktiviti harian.
Doktor anda mungkin memberi anda ubat kesakitan yang dipanggil narkotik atau opioid untuk digunakan apabila kesakitan adalah sangat teruk.




komplikasi



Jika sakit tidak bertindak balas kepada rawatan ini, atau anda mempunyai kehilangan pergerakan atau deria rasa, pembedahan  akan dipertimbangkan. Pembedahan dilakukan untuk melegakan tekanan ke atas saraf atau saraf tunjang.

selain itu anda juga akan mengalami kemerosotan kekuatan pada otot-otot sekitar tengkuk , bahu tulang belikat anda (shoulder blade/scapula).ini akan memburukan lagi keadaan tulang belakang yang semakin menipis.


Rawatan

 jika sakit leher anda tidak hilang sepenuhnya, atau ia mendapat lebih menyakitkan pada waktu-waktu tertentu, belajar untuk menjaga leher dan belakang anda di rumah dan mencegah supaya kesakitan terjadi kembali.

Doktor dan profesional kesihatan seperti fisioterapi  boleh membantu anda menguruskan kesakitan anda dan menyimpan anda sebagai aktif yang mungkin.
Doktor anda boleh merujuk anda untuk terapi fizikal. Terapi fizikal akan membantu anda mengurangkan kesakitan anda menggunakan skil regangan. Terapi akan menunjukkan kepada anda bagaimana untuk melakukan senaman yang membuat otot leher anda lebih kuat.

Anda juga boleh melihat terapi urut, seseorang yang melakukan akupunktur, atau seseorang yang melakukan manipulasi tulang belakang (chiropractor, doktor osteopathic, atau ahli terapi fizikal).

Kadang-kadang beberapa siri  lawatan akan membantu mengurangkan kesakitan dengan sakit leher anda.
ice pack dan terapi haba boleh membantu melegakan kesakitan anda.
Satu jenis terapi bercakap dipanggil terapi kognitif tingkah laku boleh membantu jika kesakitan itu mempunyai kesan yang serius terhadap hidup anda. Teknik ini membantu anda lebih memahami kesakitan anda dan mengajar anda bagaimana untuk menguruskannya.


Beberapa ubat-ubatan yang berbeza boleh membantu dengan sakit belakang anda.
Nonsteroidal anti-inflammatory drugs (NSAID) seperti aspirin, naproxen sodium (Aleve), dan ibuprofen (Advil) boleh membantu dengan kesakitan. Sentiasa berbincang dengan doktor anda jika anda perlu mengambil ubat-ubatan setiap hari. Kesan-kesan sampingan mungkin termasuk ulser perut atau pendarahan, dan kerosakan hati atau buah pinggang.

Dos rendah ubat-ubatan preskripsi yang digunakan untuk merawat sawan (dipanggil anticonvulsants) atau kemurungan (antidepresan) boleh membantu sesetengah pesakit yang sakit belakang jangka panjang telah menjadikan ia sukar bagi mereka untuk bekerja atau mengganggu aktiviti harian.
Doktor anda mungkin memberi anda ubat kesakitan yang dipanggil narkotik atau opioid untuk digunakan apabila kesakitan adalah sangat teruk.

 rawatan physiotherapy



di bawah ini adalh salah satu teknik manipulation yg akan di guna pakai oleh pakar fisioterapi untuk melegakn kekejangan otot di sekita cervical anda.





t


tapping





teknik tapping juga boleh melegakan kesakitan anda..pakar physiotherapy boleh menggunakan tape ini dlm kaedah yg istimewa . di klinik physiotherapy saya anda boleh mendapatkan kaedah2 dan cara penggunaan yg lebih terperinci.ia boleh memberi sokongan yg lebih baik untuk tulang dan otot anda.



selain itu tips2 untuk mengurangkan kesakitan juga bergantung kepada pemilihan tilam dan bantal yg di gunakan sewaktu tidur..di bawah ini contoh bantal yang seuai di gunakan untuk pesakit cervical spondylosis atau lower back pain..



MARI DAPATKAN RAWATAN FISIOTERAPI ANDA DENGAN SEGERA .HUBUNGI SAYA UNTUK TEMUJANJI.KENAPA PERLU HIDUP DENGAN KESAKITAN SEDANGKAN ANDA MAMPU MENGUBAHNYA DAN JALANI KEHIDUPAN YANG LEBIH SELESA

TEL NO:016 321 6704 FARAH

LOKASI KLINIK:


13 comments:

  1. Kalau yang patah tengkuk ada rawatan khusus tak utk mereka?

    ReplyDelete
  2. ade ..saya boleh merawat semua jenis masalh fizikal..boleh hubungi saya di 0163216704..untuk temujanji atau sebarng pertanyaan

    ReplyDelete
  3. Sy disahkan mndpt penyakit cervical spondylosis ini pada usia 25 tahun, apakah risiko yg bakal Sy hdapi bila usia semakin meningkat dan tua kelak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. perubahan postur tulang akn berlaku dan mengakibatkn kekenyalan disc semkin merosot ...selain itu anda akn sentiasa mudah mengalami kelenguhan otot leher

      Delete
  4. Rawatan di kawasan kuala lumpur ada tak? Saya ada kesukaran utk ke kelang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf untuk setakat kini kmi hanya berada di port klang ....tetapi ramai pesakit saya yg mahu mendaptkn rawatn dtg sejauh dari selayang ...

      Delete
  5. saya telah dikesan menghidap penyakit cervical spondylosis ini pada usia 27 tahun dan kini sakit itu telah berlarutan sehingga menjejaskan komitmen saya bekerja. rawatan fisioterapi telah saya buat tetapi kesakitan itu bertambah terus sewaktu saya menjalani rawatan fisioterapi. saya agak bingung dan kini kesakitan ini selalu menghantui saya setiap masa. apa rawatan lain yang boleh saya lakukan selain pembedahan.?

    ReplyDelete
  6. kdg kala apabila melakukn rawatan fisioterapi tidak cukup hanya dgn mengunkn mesin untuk melegakn kesakitan ...d klinik saya selain mengunkn kaedah mesin kita juga mengunkn teknik handling atau manipulasi untuk melegaknkesakitan anda...one to one couching adalh kelebihan kmi ...setakt ni saya telh merawat beratus pesakit spondylosis alhamdullilh ada yg berjaya melalaui kesakitan ini tanpa pembedahan ...sila hubungi saya di 016-3216704 untuk temujanji dan pemeriksaan lanjut ...klinik saya hanya terletak di pelabuhan klang untuk setakat ni ...

    ReplyDelete
  7. sy patah tulang bahu.dan tulang belakang sy trhentak.akibat kemalangan.di sebab kan itu tangan sebelah kanan jadi kebas bahu jadi kebas. tulang belakang pun nak duduk lama dan tunduk merasa sakit...time nk tido lagi la merasa.boleh tk puan farah saran kan ape2 gnis ubat2 tan.sakit yang saya alami ni..sy je yang tau.org lihat sy ni luaran mcm sihat je. tapi sebalik nya.zul.!0132032441.atau facebook. tku salleh mgkin puan farah ada cara untuk merawat penyakit mcm ni..sy pun tk tau semangkin lama semangkin terasa sakit

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam en zul.dari kes yg en zul alami ni saya rasa jgn bergantung pada ubat .en zul boleh mencuba rawatan intensive fisioterapi..membantu menstruktur semula tulang bahu dan tulang belakang anda.kadang bila kecederaan yg di biar terlalu lma itu akn mengakibatkn otot di sekeliling tulang akn merosot dan mengecut .jika ini berlarutan sistem darah juga akn tergangu ...so saya syorkan en zul mencuba terapi ..dia mungkin mengambil masa untuk baik tapi sekurang2nya dia akn membantu memulihkan kecederaan untuk pemeriksaaan lanjut en zul boleh pergi ke physiotherapy berdekatan en zu atau hubungi saya 016 3216704 untuk temujanji di kinik saya .semoga cepat sembuh

      Delete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. Salam Cik Fara. Isteri saya sering mengalami sakit tengkuk dan bahagian kepala, termasuk sekiitar bahu. Beliau sering mengadu kesakitan bila lepas buat kerja rumah. Kami belum pernah berjumpa doktor dalam kes ini. Sekarang beliau mula terasa kebas di bahagian tangan dan kaki. Saya syak isteri mengalami sakit tulang leher. Boleh ke Cik syor kan ubat ubatan yang boleh diambil untuk masa singkat ni tuk melegakan sakit atau perlu ke kitabuat rawatan fisiotreapi ni kat pusat terapi cik Fara ni. Saya duduk kat hulu langat dan kalau nak gi port kelang tu agak jauh juga. Harap bantu. Jazakumullah. Hj Mohd

    ReplyDelete
  10. Salam. Sy sering sakit belakang, belikat dn bahu. 2hari lepas sy kekejangan otot dileher. Dn semakin sakit dn serius pd mlm td. Sehingga terpaksa ke hospital. Tp doktor kata muscle bengkak. Dn dirujuk ke fisioterapi utk senaman leher. Dn tarikh utk appointment adalah 23 dis. Sekarang sy terpaksa menahan sakit terutama bila duduk dn berjalan. Sehingga sakit di bahagian belakang kepala. Apa yg sy boleh buat, meletakkn hot pack pd leher dn makan pain killer. Adakah perlu sy dptkn rawatan segera atau tunggu hingga 23 dis itu.

    ReplyDelete